Statystycznie rzecz ujmując, jest bardzo duża szansa, że Twój następny samochód będzie SUVem z napędem na cztery koła. Segment tych aut zyskał bowiem rzeszę sympatyków i zarówno nowe, jak i używane modele stanowią ponad 25% rynku, zajmując tym samym pierwszą pozycję, a nic nie wskazuje, aby ich popularność miała spadać. Niewielu nabywców jednak wie, czym charakteryzuje się dobór takiej opony 4×4: https://www.sklepopon.com/opony/4×4 i jak prawidłowo ją eksploatować.

Cztery opony na cztery

Najlepszym, jednak oczywiście najdroższym rozwiązaniem jest dobór czterech nowych opon tego samego modelu od tego samego producenta. Opony o takim samym rozmiarze nie muszą mieć bowiem tej samej średnicy, a, w przypadku poślizgu, różnica średnic może wprawić auto w dodatkowy ruch obrotowy.

Jeśli kupujemy samochód używany, warto zmierzyć średnicę kół przednich i tylnych, pamiętając, iż nawet ten sam wymiar nie może zagwarantować tych samych parametrów – głębokości ugięcia pod obciążeniem, punktu zerwania przyczepności. Niektóre samochody, zwłaszcza te „z wyższej półki” mają szersze ogumienie z tyłu, co stanowi wyjątek od ogólnej zasady.

Zużycie opon

Opony 4×4, tak samo jak te stosowane w samochodach FWD lub RWD, powinny mieć bieżnik zużyty w podobnym stopniu. W dużym uproszczeniu przyjmijmy, że droga hamowania wynosi w pewnych warunkach 20 metrów dla opony nowej i 30 metrów dla opony zużytej. Jeśli mielibyśmy na jednej osi dwie tak różne opony (co jest zakazane!), różnica dziesięciu metrów oznaczałaby obrócenie auta i jego niekontrolowany poślizg w stronę, na której mamy nową oponę. Jeśli napęd na jedną oś zastąpimy napędem 4WD lub AWD, łatwo domyślić się, iż różny stopień zużycia opon może zaowocować niekontrolowanym „zatańczeniem” na drodze w sytuacji awaryjnej.

Jeśli chodzi o eksploatację, w przypadku samochodów 4×4, szczególnego znaczenia nabiera więc przekładanie kół. Należy to robić krzyżowo (lewe przednie na prawe tylne), według instrukcji producenta samochodu, w zalecanych przez niego interwałach. Pozwoli to na równomierne zużycie bieżnika, co zapobiegnie nie tylko wyżej opisanym problemom, dotyczącym naszego bezpieczeństwa, ale i awariom przeniesienia napędu.

Nieprawidłowy dobór opon a mechanika pojazdowa

W przypadku aut 4×4, nawet kilkumilimetrowa różnica w wysokości kół (spowodowana zużyciem lub nieodpowiednim ciśnieniem) powoduje zakłócenia w transmisji siły generowanej przez jednostkę napędową! Pojazdy wyposażone w dołączany napęd drugiej osi (np. popularny haldex) szybko zaczną dołączać i odłączać napęd 4×4 w sposób automatyczny, narażając jego elementy na przyspieszone zużycie. Pamiętajmy, że różnice średnicy roboczej ogumienia, a tym samym możliwości przełożenia siły z jednostki napędowej na powierzchnię, po której się poruszamy, mogą doprowadzić do kosztownych awarii, np. międzyosiowego mechanizmu różnicowego, sprzęgła, uszczelniaczy.

Żeby ograniczyć występowanie tych awarii, wiele modeli nowych samochodów posiada elektroniczne zabezpieczenia, które nie dopuszczą do włączenia napędu 4×4, gdy system rozpozna różnicę w liczbie obrotów kół na poszczególnych osiach. Oznacza to, iż nieumiejętnie zakładając opony, możemy ograniczyć sobie możliwość korzystania z napędu 4WD/AWD.